mandag den 10. oktober 2011

Avocado-/Jordbærlagkage

"Avocado er en frugt, banan er et bær og jordbær er i virkeligheden en blomsterbund".

Vise ord fra min husbond, der altid liiige skal drille. Men en dag tog jeg ham på ordet. Da jeg faldt over noget, Camilla Plum kalder avocadocreme. Jeg rørte den sammen, og serverede den på en flækket banan, pyntet med jordbær. Og holdaop! Hvor smagte det godt! Vi er så vant til avocado i salat. Men i sød sammenhæng er den mindst lige så god. Den svinger helt fantastisk med jordbær. Og af en eller anden grund føler man sig sund, når man har spist det. Det er nok fordi, det ligger godt i maven.

Det endte rigtig hurtigt med at blive til min yndlingslagkage.

Her kommer nyeste opdaterede version af avocado-/jordbærlagkage.
Der er et godt skvæt citron i jordbærrene (en lille detalje jeg ikke fik med første gang), og så er der endnu mindre fløde i. Det giver en lidt fastere og mere intens avocadocreme, som både smager bedre, og er nemmere at arbejde med.

Avocado-/jordbærlagkage er lagkagen for dem, der ellers hader lagkage:

• Den smager meget frisk
• Der er ikke flødeskum på/i
• Der er ikke kagecreme i
• Der er ikke marcipan i

Jordbærrene marineres (råsyltes) i hyldeblomstsaft for en intens smag af - jordbær!

Jeg foretrækker en meget frisk kage. Derfor er fløde og sukker i avocadocremen (mere end) halveret.

Og så bruger jeg masser af vanille. Herregud, kage er noget der bliver bagt/lagt sammen måske 3-4 gange på et år i mit køkken (hmm.. måske lidt oftere..), det skal altså smage godt!!

Ingredienser
3 lagkagebunde (8/12 pers.)
750 g jordbær, råsyltede (se nedenfor)
4 avocado, kørt til creme (se nedenfor)
1 banan, i meget fine skiver
½ kg sugarpaste, f.eks. fra KageKompagniet - eller marcipan, hvis man tør rode sig ud i det.

Råsyltede jordbær
750 g jordbær, rensede og i skiver (ikke for tynde)
ca. 3-4 dl hyldeblomstsaft + lidt sukker
saft af ½ - 1 citron

Rens jordbærene, og skær dem i ikke for fine skiver. Læg lagvis med sukker og koncentreret hyldeblomstsaft. Tilsæt saft af ½ - 1 citron efter smag. Lad trække i køleskabet min. 2 timer, max. 3-4 dage. Rør/vend morgen og aften, så alle bær kommer i kontakt med væsken (den konserverer).
NB! På denne måde spares ret meget tid på selve dagen, og man kan holde selv lidt småkedelig jordbær fint i "live". Derudover får de meget mere intens smag af hyldeblomstsaften.
Tip! Alternativt kan jordbærrene blendes med flormelis efter smag, som i Camilla Plum foreslår.

Avocadocreme
4 avocado (Hass (dvs. dem, med nupret skal))
2 - 3 citroner, pressede
1 dl flormelis
ca. 1 dl piskefløde
1 (- 2) vanillestang, Raiatea fra f.eks. Vanillekongen eller Irma

Skræl avocado og fjern stenene. Tilsæt citronsaft, flormelis og vanillekorn, og kør til en glat creme f.eks med stavblender. Smag til med flormelis og citron. Tilsæt fløde, og rør til en blød creme med stavblender. Det er lidt afhængigt af størrelsen på avocadoerne, hvor meget fløde der skal til. Cremen kan laves dagen før den skal bruges.

Lagkage
Læg en lagkagebund, og stænk let med jordbærmarinade. Fordel halvdelen af jordbærene på den, og fordel halvdelen af bananskiverne herover. Fordel halvdelen af avocadocremen over, og glat overfladen.

Gentag med næste lagkagebund. Stænk også den sidste med jordbærmarinaden, og læg den på som låg.
Tør/skrab evt. overskydende creme væk.

Dæk godt med vita wrap (eller put i kageboks), og lad kagen hvile min. 2-4 timer i køleskab (eller natten over). Trækketiden er nødvendig, ellers bliver kagen underligt usammenhængende.
Tip! Brug jordbærlagen let fortyndet med vand - meget festlig og knaldrød saft til børn og barnlige sjæle, og perfekt tilbehør til kagen..

Tag kagen ud 1/2 time inden servering. Pynt kagen som du vil - selv overtrækker jeg kagen med sugar paste, men man kan sagtens overtrække med glasur, og f.eks. pynte kanterne med flødeskum. Der er rigeligt avocadocreme til f.eks. at lægge øverst på kagen.

4 kommentarer:

  1. Den eneste lagkage jeg kan li' - og her spiser jeg gerne 3 stykker :-)

    Dog synes jeg lidt flere jordbær og lidt mindre flødeskum er at foretrække - gør den lidt mere frisk... mums.

    ... og så kan jeg altså stadig lidt bedre lide marcipan frem for sugarpaste ;-D
    kh
    Henrik

    SvarSlet
  2. Opskriften er opdateret dags dato - og Henrik HAR spist op ;-D.
    Mindre fløde i cremen får både jordbær og avocado bedre frem.
    Sugarpaste er jo til pynt, den behøver man ikke spise.
    KH :)

    SvarSlet
  3. Hejsa

    Jeg vil bare spørge om du smører kagen op med smørcreme el lign. når du overtrækker den med sugarpaste, el om det godt kan lade være med at "smelte" uden?

    Venligst Maria

    SvarSlet
  4. Hej,

    Undskyld sent svar - jeg er slet ikke vant til kommentarer :).

    Jeg smører ikke mine kager op andet end på toppen, og dér bruger jeg aldrig smørcreme - den kan laves lækkert, men jeg synes det er for fedt.

    I stedet bruger jeg bagering med fyldefolie når jeg lægger kagen sammen. På den øverste bund smører jeg et tyndt lag enten Summerbird Mandelcreme eller Dulche de Leche, eller også stænker jeg med ufortyndet hyldeblomstsaft. Fyldet er fugtigt nok til at holde sugarpaste på siderne, og den smelter ikke det første døgn. Men længere holder det ikke. Det er OK for mig, for så slipper jeg for smørcremen.

    Jeg arbejder på en "høj" version af avocado-/jordbærlagkagen (skal finde en god måde at stive fyldet af på), håber den kommer på et tidspunkt.

    Mange hilsner,

    Susanne

    SvarSlet