lørdag den 11. oktober 2014

Bretonske pandekager



Pandekager er en hurtig dessert, men også omdrejningspunktet for utallige hyggestunder, af dem vi husker bedst. Derfor er det faktisk ret vigtigt, at pandekager er hurtige at lave - tilberedningen skal træde i baggrunden for samværet, så dejen kan røres og pandekagerne bages mens alle står omkring komfuret. Efterhånden har jeg lært - trods mit kontrol-gen - at det faktisk er skønt at slippe løjerne løs, og lade pandekagerne blive spist i takt med at de bliver bagt. 

Min mormors pandekager var legendariske i familien, og blev lavet på slump. Slump er ganske enkelt min yndlingsaversion. Den dækker enten over at man reelt ikke aner hvad man laver, eller at man er så erfaren, at man kan vurdere hvad der skal til udfra ingredienserne. I begge tilfælde kan det kun viderebringes hvis man står og kigger på at retten bliver lavet - mange gange. Det er svært, når Mormor er død, og min egen mor aldrig interesserede sig for emnet. Derfor kom mine første eksperimenter i køkkenet til at handle om at genskabe Mormors pandekager!  Jeg har ikke tal på hvor mange opskrifter jeg pløjede igennem, afprøvede, justerede, kasserede. Til sidst havde jeg en fin og brugbar opskrift (og var efterhånden blevet 19 år gammel, eller deromkring). Men fantastisk var den ikke. Men så faldt jeg over en original fransk pandekageopskrift fra Bretagne, som åbenbart er dér pandekager kommer fra. Og så var den hjemme. Grundmålene er simpelthen hellige, lad være med at pille ved dem! Hverken mere eller mindre æg, væske eller mel. Men skal man opnå min mormors "blondekanter" på de papirstynde pandekager, skal der bruges italiensk Tipo 00 hvedemel, der skal "sur" fløde i (fløde der stadig er frisk, men har stået på køl til den er tyknet som Mascarpone, og er syrnet lidt), og gerne en sjat øl. Og rigeligt med smør, hvis det skal være helt rigtigt. Selv sparer jeg på smørret, men pjevsen får en pandekage eller to af de helt rigtige. Mælkeprodukt kan i øvrigt erstattes med yoghurt eller soya yoghurt, fx Alpro Soya Yoghurt Vanille.

Opskriften er på ca. 10 pandekager. Det er en god portion, der ikke tager så lang tid at bage. Beregn 3-4 pandekager pr. person, og gem gerne en pandekage til madpakken næste dag.

Rul pandekagerne helt tyndt med lidt sukker, og server med syltetøj, sukker og citronsaft, is eller hvad du har lyst til. Pandekagerne kan også foldes to gange over midten.

10 - 12 pandekager
Ingredienser:
125 g Tipo 00 hvedemel
50 g sukker 
½ vaniljestang
½ tsk. kardemomme
¼ tsk. salt
3 æg, gerne store
2,5 dl mælk
½ dl fløde
25 g smeltet smør, afkølet

Tilbehør:
Sukker, evt. med et stænk citron
Syltetøj

Fremgangsmåde:
Bland mel, sukker, vanillekorn, kardemomme og salt. Lav en fordybning til æggene, og pisk dem i, på samme måde som når man laver dej til pasta. Rør det smeltede, let afkølede smør i (det må ikke være for varmt, så koagulerer æggene). Bland mælk i, find fløden og rør den i dejen (så når dejen at hvile lidt der, man har sjældent tid til at lade dejen hvile i 20 min...). Lad dejen hvile i en 20 minutters tid.

Rør dejen igennem, og bag tynde pandekager: Varm panden op med det overskydende smør fra smeltningen til den er godt varm, og hold den på en jævn, ret høj temperatur under hele stegningen. Hæld en lille dl dej midt på panden, og drej panden så dejen fordeler sig over hele overfladen. Der må gerne komme en tynd kant op ad siden, husk da blot at løsne kanten forsigtigt med en paletkniv og at ryste pandekagen lidt løs af panden når den har stegt lidt. Vend pandekagen så snart dejen er stivnet, og tag den af ilden så snart den anden side er let gylden. Put lidt smør på panden, når det er nødvendigt. Læg de færdige pandekager i en stabel på en tallerken efterhånden som de bliver færdige.

Pandekager smager godt med sukker og et stænk citron, sukker og syltetøj, vanilleis og hvad man ellers kan finde på, men vigtigst er, at de spises straks de er færdigbagt. Dem, der bliver tilovers, smager dog også godt lige fra køleskabet...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar