fredag den 17. oktober 2014

Avocado-/mynte smoothie


Har du også undret dig over begrebet "kold suppe", f.eks. Gazpacho? I min verden er suppe altid varm. Det andet vil jeg hellere kalde smoothie, selvom jeg havde foretrukket et dansk ord. Umiddelbart er det forældede "søbemad" det eneste ord jeg kan komme på, men det lyder mildest talt ikke så spændende ;). Smoothie synes jeg sagtens kan være salt. Her kommer min favorit lige nu, en irgrøn sag der smager salt og syrligt af sommer, ekstra frisk med den marokkanske mynte. Og så smager den overhovedet ikke som Guacemole, som jeg ellers også rigtig godt kan lide.
Hvis din blender har svært ved bladgrønt kan det udelades, men klorofyl er godt, det er værd at give en chance. Isvandet kan derimod ikke undværes - denne smoothie skal ikke være for tyk, og smager bedst iskold.
Servér smoothien med en tomatsalat til en god bøf, lækker Bressaola eller Parmaskinke. Selv kombinerer jeg derudover med Renée Voltaire sorte sesamkiks smurt med pistaciecreme hvis jeg har det, men det kan også være et stykke lækkert italiensk, lidt salt brød med smør.

1-2 personer

Ingredienser 
1-1½ avocado
1 god håndfuld bladgrønt (spæd spinat/romaine/rucola (kør evt gennem saftpresser først))
Isvand + isterninger
½ citron
1 stilk / tsk tørret marokansk mynte
Evt. 1 lille fed hvidløg, knust
salt

Fremgangsmåde
Blend avocado, bladgrønt, mynteblade, citronsaft med ca. 1 dl isvand. Smag til med salt, og tilsæt knust hvidløg. Justér evt. med lidt ekstra citron. Tilsæt nu så meget vand, at konsistensen bliver behagelig, uden at smagen bliver for tynd. Tilsæt isterninger. Servér straks. Bliver der lidt til overs, holder det sagtens til dagen efter på køl. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar