lørdag den 15. november 2014

Lomme-müsli - Koldrørt grød på Chiafrø

Travl morgen - pjevsen har morgensang i skolen, hvor de gerne ser at forældrene er med. Det er superhyggeligt, jeg gør det når jeg kan. Men derefter er der tryk på, det bliver svært for mig at nå dagens første møde til tiden. Jeg når ind til firmaet i tide, løber ud og beder receptionen om en taxa. Den kommer næsten straks - men ikke før jeg lige er nået omkring kantinen. De har "instant" øko-havregrød, der skal bare hældes kogende vand på fra kaffemaskinen. Jeg løber ud i taxaen med den rygende varme grød, som jeg rører rundt og får bakset et låg på. Og taxachaufføren gør store øjne - "En lomme-müsli!" - udbryder han. Ja, det kan man vel godt kalde den. Både den og det jeg ellers spiser til morgen. Som regel har jeg lavet min lomme-müsli hjemmefra om aftenen, samtidig med at jeg smører pjevsens madpakke. Jeg spiser den på kontoret, når jeg når frem.

Medbragt mad skal være appetitlig, indbydende og smage godt. Siden jeg lige nu følger Caroline Fibæks NydelsesKur, er min morgenmad lagt helt om. Det er vældig spændende dette her med at kulhydrater åbenbart feder mest om morgenen. Det gør mig ikke så meget, jeg vil helst have dem om aftenen, hvor de feder mindst.

Chiagrød er en koldrørt grød, og er faktisk meget nem at få til at smage rigtig dejligt. Men måske nemmere at få til
at smage væmmeligt. Det handler meget om smagssammensætning og konsistens. Derfor har jeg leget med lidt forskellige sammensætninger, som jeg glæder mig til at få om morgenen. Hvis jeg har Rawfood knas i huset, spiser jeg gerne lidt af det ovenpå. Min favorit er fra svenske Renée Voltaire. En flaske hjemmepresset grøn saft til er også super godt.

Vælg smag som du vil, hvad enten det er lucuma, frugtstøv (eller frisk frugt, det smager også super godt i), eller Raw cacao, som er usødet. Smagssætningen tjener også til det formål at give lidt fastere konsistens i grøden. Jeg har ikke noget imod chiafrøenes gelé, som de producerer, når de blandes med væske (at det så er alletiders indvortes er jo bare et plus). Men konsistensen gør sig bedst enten i ren frugt (f.eks. i mosede bær), eller når der er lidt tørstof at blande i. Her giver de malede mandler også lidt meget velkomment bid og struktur til grøden, foruden lidt sødme. Vælg enten mandler+frugtstøv som i opskriften nedenfor, eller en håndfuld frisk frugt/bær.
Frugtstøv har den fordel, at det holder sig frisk i utroligt lang tid, og det er meget drøjt i brug - så har man først købt det, har man altid noget i huset.
Lucuma er frugtstøv fra en eksotisk frugt, der vist aldrig findes frisk på vore breddegrader. Den smager sødligt, lidt karamelagtigt, og har lavt glykæmisk index (dvs. søder uden at fede så meget).
Jeg bruger plantemælk fordi jeg er lactoseintolerant. Den kan fint erstattes med almindelig mælk.

Ingredienser:
6-10 mandler
1 dl rismælk el. anden plantemælk (mandelmælk eller kokosmælk kan også bruges)
1 spsk lucuma el. frysetørret frugtstøv - eller 1 tsk Raw cacao
2 spsk chiafrø
evt. 1 blød dadel, hvis der er akut brug for sødt

Fremgangsmåde:
Kør mandlerne helt glat med plantemælk og lucuma/cacao/frugtstøv i blender.
Hæld på et portionsglas - lad være at røre grøden i en stor, dyb tallerken, der er alt for stor overflade. Jo smallere og højere glas, jo nemmere er det at røre chiafrøene ud uden klumper.
Rør chiafrø i (mos dem først ud i dadel/frugt, hvis en af delene skal i). Rør, rør, og rør ind i mellem i 5-10 minutter, indtil chiafrøene gelerer uden at klumpe.
Læg låg på, og sæt på køl natten over. Grøden bliver langt fastere i løbet af natten. På billedet ses grøden lige som frøene gelererer, men inden trækketid natten over.

Spis som den er, eller top den med rawfood-knas eller frisk frugt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar